بذارین همین اول کار یه مثال بزنم.
مستندهایی که درباره ی کشتی های یخ شکن قطبی ساخته شده رو دیدین؟ اگه دقت کرده باشین این کشتی ها با آلیاژ بسیار محکمی ساخته می شن و دماغه ی کشتی رو هم جوری می سازن که مثل یه چاقوی بزرگ خیلی تیز عمل می کنه. این چاقو باید به قدری قوی باشه که از پس تکه یخ های قطبی بر بیاد. در غیر این صورت،نداشتن ابزار لازم برای این رویارویی، می تونه آسیب جدی به کشتی بزنه یا حتی موجب غرق شدنش بشن. در واقع اگه آمادگی کافی نداشته باشه ، اولین برخورد، آخرینش هم می تونه باشه.
این شرایط رو به نوعی می شه برای دنیای ارتباطات هم تعریف کرد. یعنی ما برای اینکه بتونیم ارتباطات قوی و موثری برقرار کنیم اول باید یه کشتی مستحکم با یه دماغه ی تیز و نافذ از کلاممون بسازیم که توانایی حرکت در اقیانوسی از اطلاعات، نظرات و سلایق مختلف رو داشته باشه. در اولین برخورد باید بتونیم یخ رابطه رو بشکنیم وگرنه کشتی ما دچار فرسودگی یا در جا زدن می شه.
معمولا اولین جلسه ارتباط با افراد، یه کوه از یخ ناشناخته، مقابل ماست که حد و اندازه و وسعتش برای ما مشخص نیست. این که افراد ناشناس در اولین جلسه، چه عکس العملی نشون می دن یا به عبارتی عمق کوه یخشون چقدره، قابل پیش بینی نیست. ولی با در نظر گرفتن چند نکته می تونیم تا حدود زیادی، آماده تر سر قرارهامون آماده بشیم.
بهتره قبل از ورود به جلسه ریز بین باشیم و در مورد شخص مورد نظر اطلاعات کسب کنیم. با این کار در واقع قطر یخی که قراره باهاش مواجه بشیم رو شناسایی می کنیم. نیازی نیست این اطلاعات اون قدرها هم جزئی و موشکافانه باشه. یه شناخت اجمالی از شرایط کاری ، فکری، تحصیلی و همینطور سن و جنسیت افراد، کمک بزرگی به شکستن یخ رابطه می کنه. یعنی قبل از هر جلسه باید بدونید: کجا دارید می رید؟ چه کسی رو قراره ببینید؟ و این ملاقات به چه منظور قراره اتفاق بیوفته؟
تا جای ممکن خودتون رو همسان کنید به طور معمول افراد با کسانی تشابهات بیشتری داشته باشن، راحت تر ارتباط برقرار می کنن. مثلا اگه شما به یه مهمونی خاص و مجلل دعوت بشید، چه لباسی می پوشید؟ یا با چه ظاهری تو اون جمع حاضر می شید؟ احتمالا یکی از بهترین لباساتونو انتخاب می کنید و حسابی به سر و وضعتون می رسین. در واقع شما با این کار، یخ شکن های خودتونو آماده می کنید تا در برابر افراد ناشناس، قدرتمند و همسان به نظر برسید.
این همسان سازی تو حرفه ی بازاریابی شبکه ای هم اهمیت خیلی زیادی داره، چون ما با افراد زیادی در ارتباط هستیم از زن و مرد و پیر و جوون از اقشار مختلف ، و شکستن یخ با قطرها ی متفاوت پیش رومونه، پس قبل از هر ارتباط هر چه بیشتر خودمون رو آماده کنیم، رابطه ی موثری هم میتونیم برقرار کنیم.
حواسمون باشه، ما قصد تقلید نداریم و قرار نیست خودمون رو به شکل یکی دیگه دربیاریم. فقط با رعایت نکاتی مثل استفاده از لغات مناسب و قابل فهم برای طرف مقابل، پرهیز از شوخی های بی جا و انتخاب لباس مناسب می تونیم تا حدود زیادی همسان سازی کنیم و در واقع یخ اولیه دیدار رو کمی آب کنیم. اعتماد به نفس و جدیت داشته باشید نکته ی بعدی برای شکستن یخ رابطه و به سلامت رسیدن کشتی به مقصد، اینه که با سرعت مناسب حرکت کنیم. سرعت مناسب ما توی یک رابطه کاری به نوعی همون اعتماد به نفس و جدیت ما در طول ملاقاتمونه. سرعت پایین یه کشتی ممکنه باعث بشه که بین یخ ها گیر کنه، ما هم اگه به اندازه ی کافی جدیت نداشته باشیم، ممکنه کنترل جلسه از دستمون خارج بشه و نتونیم بریم سر اصل مطلب. یا سرعت بالای کشتی ممکنه باعث وارد شدن آسیب های جدی به بدنه بشه، مثل زیادی جدی بودن، که ممکنه برای طرف مقابل گارد ایجاد کنه و ما نتونیم ارتباط مناسبی برقرار کنیم.
کنترل مرز اعتماد به نفس در عین جدیت به ما این امکان رو میده که بعد از شناسایی صحیح توده یخ، سرعتمون رو درست تنظیم کنیم. سر سخت ترین دشمن شکستن یخ رابطه در نهایت اینه که کارو پیچیده نکنید! چون افراد در اغلب مواقع بسیار متواضعانه و شاداب از یک ارتباط و پیشنهاد جدید استقبال میکنن. فقط کافیه دوستانه، صادقانه، محترمانه و بدون تخریب بیان و با دادن اطلاعات درست از نحوه کار باشه.
راستش سرسختترین دشمن شکستن یخ رابطه ، تو ذهن خودمون شکل میگیره. افراد مخاطب ما اونقدرها هم سر سخت نیستن. پس به زبان افراد صحبت کنید، محترم و بزله گو باشید،لباس مناسب بپوشید، رفتار دوستانه داشته باشید و به افراد به چشم منبع درآمد نگاه نکنید. رعایت این نکات و در عین حال بالا بردن اعتماد به نفس برای بر قراری ارتباط باعث میشه این فرآیند براتون لذت بخش بشه و عاشق حضور در مهمانی ها و جمع های جدید بشید و از هر فرصتی برای برقراری یک ارتباط کاری جدید استفاده کنید. یخ ها شکسته میشن و روابط جدید شکل می گیرن دل به دریا بزنید.
با هلدینگ بزرگ عطاکو در سایت atamlm.ir همراه ما باشید.